7 KESILAPAN SEMASA MENGECAT RUMAH | Belajar Mengecat

7 KESILAPAN SEMASA MENGECAT RUMAH



Boleh cuba tanya semua tukang cat, boleh ke mereka mencari makan dengan kerja mengecat? Lagipun semua orang fikir yang dia boleh mengecat rumah sendiri. Kalau kita tonton rancangan yang bertemakan'house makeover', sekejap sahaja mereka boleh tukarkan daripada dinding yang pudar nampak lebih berseri. Dapatkan beberapa batang berus cat, roller dan beberapa tin cat, dan anda telah bersedia untuk mengecat. Betul ke?

Kerja mengecat memang mudah. Tetapi ianya juga mudah untuk melakukan kesilapan.

Tak ada jalan singkat untuk belajar kaedah-kaedah mengecat yang betul, mengambil masa untuk melakukannya dengan betul, dan mempertingkatkan teknik mengecat melalui bertahun-tahun pengalaman.

Bayangkan setelah anda berpenat-lelah merancang, membeli semua peralatan dan cat, satu ke dua hari mengecat tetapi hasilnya kurang memuaskan. Warna yang bertompok-tompok, tidak sekata, terdapat kesan sagging dan lain-lain.

Jadi di sini saya tuliskan beberapa kesilapan yang sering berlaku semasa kerja-kerja mengecat rumah. Kali ini saya fokuskan kepada kerja-kerja menyapu cat sahaja dan tidak termasuk kaedah pengurusan can penyimpanan stor.

1) Warna tak sama seperti di dalam sampel.

Seringkali berlaku warna cat yang terhasil tidak sama seperti yang kita bayangkan. Jangan terlalu mengharapkan coding warna cat yang sebesar ibu jari di dalam pamplet pengeluar cat boleh menunjukkan warna sebenar di dinding.

Warna dinding boleh dipengaruhi oleh warna benda lain di dalam sesuatu kawasan. Sebagai contoh perabot anda seperti almari, sofa ataupun meja makan. Perabot-perabot ini boleh mempengaruhi warna dinding rumah anda.

Cara yang terbaik ialah dengan mendapatkan sampel cat yang sebenar. Sapukan pada satu kepingan polisterin, lagi besar lagi baik, dan cuba padankan pada dinding rumah anda. Dengan cara ini barulah anda boleh melihat keadaan sebenar cat pada dinding. Lihat sebarang perubahan warna bagi masa yang berlainan (pagi, tengah hari, petang) dan cuba juga dengan cahaya lampu di dalam rumah.


2) Terlebih atau terkurang kuantiti cat.

Adakah apabila anda selesai mengecat, masih banyak lagi lebihan cat. Ataupun lebih teruk kerja-kerja mengecat tidak sempat siap sebab cat yang dibeli tidak mencukupi.

Sebaik-baiknya anda harus ukur dulu luas kawasan yang hendak dicat 1 liter cat biasanya boleh coverkeluasan 11 meter persegi. Dan jangan lupa untuk darabkan keluasan dengan dua sekiranya anda hendak menyapu 2 lapisan cat.

3) Tidak menyediakan permukaan yang hendak dicat.

Semua kawasan yang hendak dicat hendaklah dibersihkan, digosok dan jika perlu sapu dengan kertas pasir. Buang segala habuk, minyak dan sebagainya. Tutup semua keretakan yang ada dengan menggunakan filler.

4) Cat dicampurkan dengan air / thinner.

Sebaik-baiknya cat jangan dicampurkan dengan apa-apa. Buka tin cat, kacau, tuang ke dalam roller pan dan sapu. Jangan campur dengan apa-apa. Anda harus ingat bahawa anda mengecat rumah sendiri dan bukannya mengecat sebagai kerjaya. Jangan jadi seperti kontraktor cat yang mahu untung lebih dengan mencampurkan cat dengan air.

Thinner biasanya digunakan untuk mencairkan cat yang sudah lama. Kaedah ini biasanya tidak terpakai untuk anda kerana cat yang anda guna biasanya baru dibeli daripada kedai hardware.

5) Tidak menggunakan peralatan yang betul.

Kalau anda ada berus cat yang lama yang anda masih simpan, saya nasihatkan anda buang dan beli yang baru. Kenapa? Sebab bulu berus cat yang lama (melainkan ianya betul-betul berkualiti) boleh tertanggal dan bercampur dengan cat dan melekat pada dinding rumah anda.

Sekurang-kurangnya anda perlu ada dua saiz berus yang berbeza dan satu roller. Satu berus untuk cat pada kawasan bucu / keliling dinding, satu berus untuk kawasan celah dan kecil dan satu roller untuk kerja-kerja cat yang besar.

Anda boleh pertimbangkan option yang anda ada di kedai hardware kerana terdapat banyak pilihan. Pilih berus cat yang sesuai bagi semua kawasan yang hendak dicat.

6) Teknik mengecat.

Langkah mengecat yang betul ialah dengan mengecat bahagian bucu / keliling kawasan terlebih dahulu. Kemudian cat kawasan yang besar dengan menggunakan kaeadah 'W' atau 'M'. Kemudian baru ratakan kawasan cat.

Kesilapan yang biasa berlaku ialah seperti berikut :

- Lapisan cat terlalu tebal.

- Lapisan cat terlalu nipis.

- Terlalu banyak stroke pada satu-satu tempat.

- Stroke mengecat yang tidak konsisten.

7) Cat terkena pada kawasan lain.

Tidak kira sekecil mana pun kerja-kerja mengecat yang anda lakukan, sentiasa ambil langkah untuk menutup atau mengalas kawasan yang berhampiran. Anda harus tahu bahawa anda bukan tukang cat profesional. Malah tukang cat profesional pun sentiasa menyediakan lapisan alas semasa kerja-kerja mengecat. Jangan ambil jalan mudah.

Ini adalah sebahagian daripada kesilapan-kesilapan yang biasa berlaku semasa kerja-kerja mengecat rumah. Terdapat beberapa lagi kesilapan lain tetapi ianya terlalu teknikal untuk diterangkan disini.

Jadi diharapkan ianya dapat memberikan anda sedikit panduan semasa atau sekiranya anda berniat untuk mengecat sendiri rumah anda. Adakah anda masih rasa yang kerja mengecat ini kerja yang senang?





Hafiz Ahmad
Ditulis oleh Hafiz Ahmad

Seorang yang suka teh 'o' suam ketika menonton bolasepak, beliau juga aktif membantu mereka yang inginkan kediaman impian dengan kos yang minimum . ''

Powered by Blogger.